martes, 3 de febrero de 2009

El dilema de la chaquetiya


Pa Gausón Fernande, nel so llibru "El paxellu asturianu o traxe'l país", la característica chaquetiya del traxe d'aldeana ye una forma de xugón, prienda non mui conocida de la indumentaria tradicional asturiana que consistía nuna especie de xustiyu pero con mangues y fechu en tela más fuerte, pol xeneral igual a la saya (estameña, sayalín, pañu...). Diba mui entalláu y poníase debaxo'l dengue, anque pa Cangas y otros llugares del Occidente llevóse ensin él y con solapes, a mou de chaqueta. Según l'autor, "En Llanes, Onís y Cabrales [el xugón] ye una chaquetina curtia que se llevaba puesta per fuera, encima del dengue".

Tengo que dicir que nun toi del too d'alcuerdu con esto, nun veo una evolución natural tan nidia del xugón a la chaquetiya. Ye verdá que Gausón aporta una semeya d'un matrimoniu de Porrúa de 1871 na que la muyer lleva un xugón (o chaquetiya) puestu de manera peculiar, per debaxo'l dengue a la altura los hombros y penriba d'él a l'altura la cintura. Creo que "El traje de las mujeres artesanas y de las medianamente acomodadas, lo mismo que el de las labradoras hasta el primer tercio del presente siglo (XIX)" por usar les pallabres de García Mijares, llevaba un xugón igual que'l del Centru'l país. Cuando surde'l traxe d'aldeana, incorpora la chaquetiya como elementu novedosu. Como yá tengo dicho, esti fatu creó moda; les muyeres que llevaben davezu xugón adautáronlu ensin munchos problemes a una chaquetiya abierta, simplemente quitando-y les guyetes si les tenía, recortándo-y les faldetes nel mesmu casu pa da-y forma recta per baxo y vistiéndolu enriba'l dengue en cuenta dir so ésti.

¿Por qué lleva chaquetiya el traxe d'aldeana?

Esta ye la entruga'l millón. De mano pensé na influencia de la moda burguesa o de París, pero nun llegué a nenguna conclusión; chaquetes, chaquetiyes, chaquetones usáronse nel sieglu XVIII y primero, pero nun yera atuendu imprescindible, aparte de que nun topé nenguna que me recordara nin de llueñe a la tipoloxía qu'usaben les llanisques. A principios del XIX, cuando la moda Imperio, llevóse una especie de chaquetiya mui curtia (hasta debaxo'l pechu) y zarrada que se nomaba Spencer. El problema ye que la moda Imperio nun caló muncho n'España pol tema de la invasión napoleónica; había cierta resistencia a la moda francesa por parte de les clases pudientes (que yeren les que podíen permitise dir a la moda) y entamaron a apaicer yá dende'l s. XVIII modelos qu'imitaben a los traxes populares castizos, conocíos como de maja.
Esti tipu de traxes llevaben davezu una chaquetiya curtia y abierta que nun abrochaba, talmente como la que lleva la moza de la semeya de más arriba. Nun hai qu'escaecer que munches de les moces de posibles qu'empezaron a llevar los traxes d'aldeana veraneaben en Llanes pero vivíen en Madrid.
Nun dexa de ser una teoría.

La semeya qu'aparez sobre estes llinies probablemente seya de la década de 1880. La moza lleva un mandil de tela adamascao, el dengue guarníu con pasamanería y cintes de terciopelu na chaquetiya y la saya como únicu adornu. Los bordaos d'acebache tovía nun se llevaben.

No hay comentarios:

Publicar un comentario