viernes, 8 de abril de 2011

El vezu de poner la chaquetiya sobro l'hombru izquierdu


Ye una moda que fosiliza nesta dómina, la década de 1880, aproximadamente. Anteriormente, nos documentos fotográficos de los que tenemos conocimientu, la chaquetiya siempre va vistida.
Hai que tener en cuenta que les romeríes y les fiestes patronales yeren -y tovía son- principalmente nel branu, siendo la meyor ocasión pa llucir un traxe d'aldeana. El calor fai sobrar la chaquetilla y que les aldeanes se despriendan d'ella unes veces, y más comunmente que la doblen y la cuelguen sobro l'hombru izquierdu, pingando hacia alantre la manga izquierda y hacia atrás la derecha.
A partir de 1890 ye mui escepcional ver una aldeana cola chaqueta vistida.

Siguiendo cola semeya, continuamos analizando la indumentaria d'aquella gracies a la bayura de documentos gráficos disponibles.
La moza lleva un traxe de saya y chaquetiya feches na mesma tela y color, adornaes con cuatro cintes de terciopelu negro na saya y dos nel reborde de la chaquetiya. Ente les cintes de la chaquetiya lleva amás lo que paecen ser seis filigranes de pedrería, y esi mesmu motivu repítese na saya ente les cintes primera y segunda y tercera y cuarta.
El dengue, en terciopelu o bayeta negro, va ribetiáu por doble cinta de pasamanería de madroños.
La chambra, fecha probablemente n'algodón, remata les mangues nuna especie de puñu de puñeta.
El mandil, curtiu, rectagular, en rasu o otra tela de seda, lleva tres cintes de terciopelu negro bordeándolu, y como remate una tira d'encaxe.
Lo llargo de la saya nun mos dexa ver el tipu de zapatu que lleva la moza; igualmente'l pañuelu, al ponelu tan atrás malpenes se percibe.
Pa finar, como xoyes lleva unos pendientes, una cinta al pescuezu de la que pinga un camaféu, medalla o bixu, y tamién trai un broche zarrando l'escote del dengue y una llarguísima cadena con reló que, colingando del pescuezu, va a prendese a la cintura.