viernes, 25 de enero de 2013

Los indianos y la pedrería

Hai quien diz que fueron los indianos los qu'indroducieron los recargaos y a la vez elegantes y distinguíos adornos d'acebache bordáu (coral negru, en Llanes) nel traxe d'aldeana, sin embargu hai que tener en cuenta más coses:

  • El traxe d'aldeana durante'l s. XIX ta fuertemente influenciáu pola moda de París, porque, como yá vimos en repitíes ocasiones yera un indumentu de clases acomodaes avezaes a siguir les modes.
    La moda victoriana, que fue la predominante hasta 1890 yera bastante austera n'adornos y colores, marcando la diferencia social les riques teles de seda, los drapeaos, volantes y cenciellos adornos de pasamanería.
    A partir de 1890 llega la Belle Epoque, un periodu de desendolque económicu ensin precedentes que tien el so espeyu tamién na moda. Les muyeres simplifiquen muncho más el so atuendu, siendo l'ideal de galanura la moza Gibson. Ponse de moda el traxe xastre, compuestu de brusa y saya entallada, y a esta simplificación de formes nel vistir acompáñala un gustu polos colores más claros y un arriquecimientu granible de los adornos bordaos en pedrería que duró hasta los años 20.

    Esto por supuestu afectó al traxe d'aldeana, que centró a partir d'entós el so lluxu nos bordaos de pedrería d'acebache en cuenta d'usar teles de más categoría qu'el pañu de llana, como la seda por exemplu. Con too, nunca se llegó d'aquella a formes con tantu abigarramientu como agora.


    Les sayes, como yá vimos nel post 1890's, pierden munchu vuelu, la chaquetiya llevaráse yá siempre sobro l'hombru izquierdu y nunca puesta y la chambra o brusa fadrá la so aparición, modificando a la camisa que perderá les mangues, pasando a ser una prenda interior nomada tamién saya.
  • Los indianos son los nuevos ricos, la clase social con más puxu del momentu. Imiten les costumes de l'aristocracia, y como nun podía ser menos, visten a les sos fíes y muyeres colos meyores traxes d'aldeana del momentu, tanto en México como en Llanes. Pue dicise que los indianos introducieron la pedrería nos traxes o qu'espoxigaron económicamente na época na que la pedrería taba de moda. A mí gústame más velo d'esta segunda manera.

    Vemos nesta semeya un grupu d'aldeanes arrodiando un indianu en 1890, o polo menos ye lo que diz la referencia de "La foto y su Historia", espublizada va años pol periódicu El Oriente de Asturias. Llama l'atención que tovía siguen siendo traxes menos recargaos que los actuales y que les moces del primer términu lleven la chaquetilla a la derecha y les del fondo a la izquierda.




No hay comentarios:

Publicar un comentario